Dzień: 23 marca 2021

Jakie są właściwości i zastosowanie nasion chia?

Nasiona szałwii hiszpańskiej, utożsamiane również z nasionami chia, to niekwestionowany superfood ostatnich lat. Zawierają one wiele cennych składników odżywczych, co może tłumaczyć, dlaczego stanowią szerokie urozmaicenie codziennej diety. Nauczmy się dodawać nasiona chia z www.bee.pl do wszystkiego, co jemy.

Skąd się biorą nasiona chia?

Mądrzy Hiszpanie zabrali je z Meksyku i Gwatemali. Okazuje się, że nasiona chia były uprawiane przez Azteków w prekolumbijskich plemionach, gdzie było więcej pożywienia. Obecnie uprawia się ją głównie w koloniach, Meksyku, Paragwaju, Boliwii, Argentynie, Ekwadorze, a nawet Gwatemali. Nazwa chia pochodzi od specjalnego wyrażenia “chia”, które oznacza “oleisty”. Dzieje się tak dlatego, że nasiona chia charakteryzują się wysoką zawartością kwasów tłuszczowych. Do niedawna większość z tych małych nasion była dostępna tylko w renomowanych sklepach spożywczych, ale dziś są one dostępne w prawie każdym sklepie.

Jakie kwasy tłuszczowe zawierają nasiona chia?

Nasiona chia zawierają 25-35% tłuszczu, który jest głównie wielonienasyconymi kwasami tłuszczowymi. Organizm ludzki ma problem z ich syntetyzowaniem, więc trzeba je dostarczać w diecie. Dlaczego jest to ważne? Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) mają duży wpływ na prawidłowe funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego i stres. Odpowiadają one za procesy metaboliczne lipidów oraz regulują poziom cholesterolu i trójglicerydów.

Nasiona chia jako źródło witamin i składników odżywczych

Bogactwo kwasów tłuszczowych nie jest jedynym powodem, dla którego warto rozkoszować się nasionami chia. Zawierają one również szereg naturalnych suplementów, które są niezbędne w codziennej diecie. Szałwia hiszpańska zawiera inne składniki odżywcze z grupy A, które wspomagają odporność organizmu, witaminę E o działaniu antyoksydacyjnym oraz witaminę B. Zawierają one również minerały, takie jak:

  • wapń,
  • magnez,
  • fosfor,
  • potas.

W przypadku niedoboru mikroelementów, nasiona chia mogą pomóc w ich uzupełnieniu.

Nasiona chia jako źródło antyoksydantów


Ze względu na bogactwo antyoksydantów beta-tokoferolu i alfa-tokoferolu, nasiona chia mają wysoką zawartość przeciwutleniaczy i wpływają na zdrową skórę człowieka. Jest ona bardziej elastyczna, nawilżona i szybciej się regeneruje. Dieta bogata w antyoksydanty nie tylko spowalnia proces starzenia się organizmu, ale także wspomaga układ sercowo-naczyniowy i odpornościowy. Dzięki nasionom chia organizm się mniej starzeje.

 

Back To Top